Europejski Numer Alarmowy 112

Numer ten jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Można z niego korzystać zarówno z telefonów komórkowych jak i stacjonarnych, a usługa ta jest bezpłatna.
Ze względu na specyfikę niektórych zgłoszeń oraz przyzwyczajenie i komfort obywateli zachowane zostały numery 997, 998 oraz 999.
1. Kiedy dzwonić na 112?
Europejski Numer Alarmowy 112 służy do zgłaszania sytuacji związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia, do których zaliczyć można m.in.:
1. pożary,
2. wypadki drogowe,
3. przypadki użycia przemocy,
4. poważne uszkodzenie ciała,
5. kradzieże,
6. włamania,
7. inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu.

2. Niezbędne informacje do zgłoszenia zdarzenia, czyli co należy zrobić po wybraniu numeru 112?
- Jeżeli to możliwe - połączenie z operatorem numeru alarmowego 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu wystąpienia zdarzenia i powinno zapewniać możliwość spokojnego przeprowadzenia rozmowy.
- Należy czekać na zgłoszenie się operatora i nie rozłączać się do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc dzwoniący nie ponosi żadnych kosztów).
- Należy podać swoje imię i nazwisko oraz krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem - na bazie tych informacji operator zdecyduje jakie służby rozdysponować do zdarzenia.
- Należy koniecznie podać miejsce przebywania lub adres, pod którym miało miejsce zdarzenie.
- Należy odpowiadać na zadawane przez operatora pytania.

- Należy wykonywać polecenia / instrukcje przekazywane przez operatora.

- Nie wolno się rozłączyć do czasu wyraźnego polecenia operatora.
- Jeśli sytuacja nagle się zmieni (pogorszy), należy niezwłocznie poinformować o tym operatora numeru 112.
- Nie wolno blokować numeru telefonu z którego wykonano zgłoszenie, na wypadek gdyby operator próbował skontaktować się ponownie ze zgłaszającym.

Pamiętaj!!!
Dzwoniąc na Europejski Numer Alarmowy 112 bez potrzeby, blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

WYKAZ TELEFONÓW ALARMOWYCH i informacyjnych

Jednolity Europejski Numer Alarmowy

112

Pogotowie Ratunkowe

999

Straż Pożarna

998

Policja

997

Straż Miejska

986

Centrum Antyterrorystyczne ABW

996

Pogotowie energetyczne

991

Pogotowie ciepłownicze

993

Pogotowie wodociągowo-kanalizacyjne

994

Centrum Zarządzania Kryzysowego LUW

987

Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego

81 468 70 78

Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna

81 745 56 10

Powiatowy Inspektorat Weterynarii

81 468 70 25

SMS interwencyjny dla osób głuchoniemych

728 112 112

Telefon bezpieczeństwa dla zagranicznych

turystów - TOURIST EMERGENCY LINE

0 800 200 300

+ 48 608 599 999

Numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci

116 00

Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

116 111

Telefon zaufania dla dorosłych

116 123

Informacja o numerach telefonów

118 913

Po wykręceniu numeru alarmowego i zgłoszeniu się dyspozytora spokojnie i wyraźnie powiedz:

1. Co się stało?
2. Czy są poszkodowani - jeśli tak powiedz jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy oddychają).
3. Miejsce zdarzenia (adres, nazwa obiektu, charakterystyczne cechy miejsca).
4. Swoje imię i nazwisko, numer telefonu, z którego jest podawana informacja o zdarzeniu.

Pamiętaj! Dyspozytor zawsze odkłada słuchawkę jako pierwszy!

Profilaktyka jodowa

Prezentujemy ulotkę informacyjną, wydaną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji dotyczącą profilaktyki jodowej.

Wydawanie tabletek jodku potasu, w przypadku zaistnienia konieczności jego przyjęcia, będzie odbywać się w wyznaczonych do tego punktach na terenie gminy.

Preparat będzie wydawany po decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o rozpoczęciu akcji wydawania tabletek jodku potasu. Do tego momentu punkty wydawania preparatu będą nieczynne.

ULOTKA

12

CYBERBEZPIECZEŃSTWO

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (dalej jako „Ustawa") przekazujemy Państwu niezbędne informacje w przedmiocie zagadnienia jakim jest cyberbezpieczeństwo.
Cyberbezpieczeństwo to nic innego jak  odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy. Definicja cyberbezpieczeństwa wprost wynika z art. 2 pkt 4 Ustawy.

Do najpopularniejszych zagrożeń w cyberprzestrzeni należą:

  • ataki z użyciem szkodliwego oprogramowania (malware, wirusy, itp.),
  • kradzieże tożsamości,
  • kradzieże (wyłudzenia), fałszowanie bądź niszczenie danych,
  • blokowanie dostępu do usług,
  • spam (niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne),
  • ataki socjotechniczne (np. phishing, czyli wyłudzanie poufnych informacji przez podszywanie się pod godną zaufania osobę lub instytucję).


By przeciwdziałać wystąpieniu zagrożenia w obszarze bezpieczeństwa informacji musisz w szczególności mieć na uwadze następujące zasady:

  1. Pamiętaj, aby zawsze mieć aktualny system operacyjny w swoim komputerze (w tym w laptopie).
  2. Stosuj szyfrowanie (zabezpieczenie kryptograficzne) wobec urządzeń przenośnych typu np. laptop, pendrive itp.
  3. Pamiętaj również o szyfrowaniu pamięci wewnętrznej telefonu. Koniecznie Ustaw PIN lub/oraz znak graficzny do odblokowywania telefonu. Jeżeli jest dostępna funkcja biometryki (odcisk palca, skan twarzy) warto z niej skorzystać.
  4. Chroń swoje urządzenia używając programów antywirusowych.
  5. Uważaj na wiadomości sms, e-mail, telefony, które nakłaniają Cię do podania danych osobowych czy kliknięcia w link w celu skorzystania z jakiejś usługi.
  6. Nie instaluj aplikacji z nieznanych i niezaufanych źródeł.
  7. Stosuj do systemów bazodanowych, z których korzystasz (w tym systemów bankowych, aplikacji mobilnych) hasła o wysokim poziomie skomplikowania (najlepiej co najmniej 12 znaków, wielka, mała litera, cyfra i znak specjalny).
  8. Stosuj uwierzytelnianie dwuskładnikowe (np. za pośrednictwem np. pin, sms, klucza fizycznego, tokena).
  9. Zmieniaj cyklicznie hasła (np. co 90 dni).
  10. Używaj tzw. menedżerów haseł służących do ich przechowywania (w szczególności, jeśli masz problem z zapamiętaniem hasła o dużym poziomie skomplikowania).
  11. Nie udostępniaj swoich haseł innym osobom/podmiotom.
  12. Nie korzystaj z tzw. „otwartych" sieci Wi-Fi.
  13. W przypadku znalezienia jakiegoś magnetycznego/półprzewodnikowego nośnika danych (np. pendrive, dysk twardy, karta pamięci) lub optycznego nośnika danych (np. płyta CD, DVD, BluRay) pod żadnym pozorem nie podłączaj takich urządzeń do swoich urządzeń (komputer, komórka, tablet).

Zachęcamy Cię do śledzenia na bieżąco stron internetowych wyspecjalizowanych w zakresie cyberbezpieczeństwa organizacji takich jak: 

  1. https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/zagr-techniczne
  2. https://cert.pl/
  3. https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/aktualnosci
  4. https://cyberpolicy.nask.pl/
  5. https://www.cybsecurity.org/pl/
  6. https://www.bezpiecznik.pl/
  7. https://uodo.gov.pl/pl/138/1222

Stopnie Alarmowe

Zgodnie z ustawą o działaniach antyterrorystycznych, w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym lub zagrożenia takim zdarzeniem, można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych:

  • ALFA,
  • BRAVO,
  • CHARLIE,
  • DELTA,

a w przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, które dotyczy systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia – można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP (ALFA CRP, BRAWO CRP, CHARLIE CRP, DELTA CRP).
Stopnie alarmowe wprowadza, zmienia i odwołuje, w drodze zarządzenia, Prezes Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i szefa ABW, a w przypadkach niecierpiących zwłoki – minister właściwy do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii szefa ABW, informując o tym niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
Zadania organów państwa związane z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP zostały określone w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z  25 lipca 2016 r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP.
Stopnie alarmowe są przede wszystkim sygnałem dla służb i administracji publicznej do zachowania szczególnej czujności.
 
ALFA oznacza, że administracja publiczna jest zobowiązana m.in. do prowadzenia wzmożonej kontroli miejsc użyteczności publicznej i dużych skupisk ludzi. Wprowadzenie stopnia ALFA ma charakter ogólnego ostrzeżenia. W przypadku jego wprowadzania organy administracji publicznej oraz kierownicy służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego:

  • prowadzą, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, wzmożoną kontrolę obiektów użyteczności publicznej oraz innych obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  • zalecają podległemu personelowi informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie instytucji publicznych lub innych ważnych obiektów, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;
  • informują podległy personel o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;
  • zapewniają dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów;
  • prowadzą kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów;
  • sprawdzają, w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów, budynki będące w stałym użyciu;
  • sprawdzają działanie środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
  • dokonują, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu;
  • dokonują przeglądu wszystkich procedur, rozkazów oraz zadań związanych z wprowadzeniem wyższych stopni alarmowych.

BRAVO oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA. Ponadto:

  • komendant główny Policji, komendant główny Straży Granicznej lub komendant główny Żandarmerii Wojskowej wprowadzają obowiązek noszenia broni długiej oraz kamizelek kuloodpornych przez umundurowanych funkcjonariuszy lub żołnierzy, którzy bezpośrednio realizują zadania związane z zabezpieczeniem miejsc i obiektów, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  • wprowadzane są dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków publicznych w rejonach zagrożonych;
  • wzmacniana jest  ochrona środków komunikacji publicznej;
  • sprawdzane jest funkcjonowanie zasilania awaryjnego;
  • personel jest ostrzegany o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  • należy zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu wyznaczonego do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
  • sprawdzana i wzmacniana jest ochrona ważnych obiektów publicznych;
  • wprowadzany jest zakaz wstępu do przedszkoli, szkół i uczelni osobom postronnym;
  • sprawdzane są systemy ochrony obiektów ochranianych przez specjalistyczne uzbrojone formacje ochronne;
  • wprowadzana jest kontrola wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do urzędu lub instytucji;
  • zamykane i zabezpieczane są nieużywane regularnie budynki i pomieszczenia;
  • dokonuje się przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu, w tym dostępności środków i materiałów medycznych, z uwzględnieniem możliwości wykorzystania w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym.

CHARLIE oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO. Ponadto należy:

  • wprowadzić, na polecenie ministra właściwego do spraw wewnętrznych, całodobowe dyżury we wskazanych urzędach lub jednostkach organizacyjnych organów administracji publicznej;
  • wprowadzić dyżury dla osób funkcyjnych odpowiedzialnych za wprowadzanie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
  • sprawdzić dostępność obiektów wyznaczonych na zastępcze miejsca czasowego pobytu na wypadek ewakuacji ludności;
  • ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiekcie i rejonie obiektu;
  • wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ścisłą kontrolę osób i pojazdów przy wejściu i wjeździe na teren obiektów;
  • ograniczyć możliwość parkowania pojazdów przy obiektach chronionych;
  • wydać broń i amunicję oraz środki ochrony osobistej uprawnionym osobom wyznaczonym do wykonywania zadań ochronnych;
  • wprowadzić dodatkowy całodobowy nadzór nad miejscami, które tego wymagają, do tej pory nieobjętych nadzorem;
  • zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem obiektu, wprowadzić kontrole pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem.

DELTA oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej nie został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE. Ponadto należy:

  • wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ograniczenia komunikacyjne w rejonach zagrożonych;
  • przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się już w rejonie obiektu oraz, w uzasadnionych przypadkach, ich relokację poza obszar obiektu;
  • kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektu i ich ładunek;
  • kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektu przedmioty, w tym walizki, torebki, paczki;
  • przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynku i na parkingach;
  • ograniczyć liczbę podroży służbowych osób zatrudnionych w obiekcie i wizyt osób niezatrudnionych w instytucji;
  • przygotować się do zapewnienia ciągłości funkcjonowania organu w przypadku braku możliwości realizacji zadań w dotychczasowym miejscu pracy.
10

ALFA-CRP oznacza, że należy wykonać następujące zadania:

  • wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów  teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej w szczególności wykorzystując zalecenia szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub komórek odpowiedzialnych za system reagowania zgodnie z właściwością oraz:
    • monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
    • sprawdzać dostępność usług elektronicznych,
    • dokonywać, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemów;
  • poinformować personel instytucji o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personel odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemów;
  • sprawdzić kanały łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonać weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwymi dla rodzaju działania organizacji oraz ministrem właściwym do spraw informatyzacji;
  • dokonać przeglądu stosownych procedur oraz zadań związanych z wprowadzeniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemów w stosunku do systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej oraz systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz weryfikacji czasu wymaganego na przywrócenie poprawności funkcjonowania systemu;
  • sprawdzić aktualny stan bezpieczeństwa systemów i ocenić wpływ zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
  • informować na bieżąco o efektach przeprowadzanych działań zespoły reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwe dla rodzaju działania organizacji oraz współdziałające centra zarządzania kryzysowego, a także ministra właściwego do spraw informatyzacji.

BRAVO-CRP oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP. Ponadto należy:

  • zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemów;
  • wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych.

CHARLIE-CRP oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP lub BRAVO-CRP. Ponadto należy:

  • wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania organizacji oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji w sprawach bezpieczeństwa systemów;
  • dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku;
  • przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym:
    • dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz systemów,
    • przygotować się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjne go zamknięcia.

DELTA-CRP oznacza, że należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA-CRP, BRAVO-CRP lub CHARLIE-CRP. Ponadto należy:

  • uruchomić plany awaryjne lub plany ciągłości działania organizacji w sytuacjach awarii lub utraty ciągłości działania;
  • stosownie do sytuacji przystąpić do realizacji procedur przywracania ciągłości działania.
11

System Ostrzegania i Alarmowania

Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze, które obowiązują na terenie kraju, są określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach.

Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze stosuje się w sytuacji rzeczywistego zagrożenia lub w celu przeprowadzenia treningu i ćwiczeń.

W przypadku gdy sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze są wykorzystywane w ramach ćwiczeń, z dwudziestoczterogodzinnym wyprzedzeniem trzeba poinformować społeczeństwo o tym fakcie. Informacja powinna być upowszechniona w środkach masowego przekazu oraz w sposób zwyczajowy przyjęty na danym terenie i zawierać dane o ćwiczeniu (zakres i zasięg terytorialny).

1

Symbol Obrony Cywilnej

Rodzaje alarmów, sygnały alarmowe

Sposób ogłoszenia alarmów

Lp.

działanie

akustyczny system alarmowy

środki masowego przekazu

wizualny sygnał alarmowy

1

Ogłoszenie alarmu

Sygnał akustyczny - modulowany dźwięk syreny przez 3 minuty

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:


Uwaga! Uwaga! Uwaga!
Ogłaszam alarm… dla …


(podaje się przyczynę, rodzaj, obszar itp.)

Trójkątny, żółty znak.

W uzasadnionym przypadku inna figura.

2

Odwołanie alarmu

Sygnał akustyczny - ciągły dźwięk syreny przez 3 minuty

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:


Uwaga! Uwaga! Uwaga!
Odwołuję alarm… dla …


(podaje się przyczynę, rodzaj, obszar itp.)

7

Ogłoszenie i odwołanie alarmu

Komunikaty ostrzegawcze

Lp.

Rodzaj komunikatu

Sposób ogłoszenia komunikatu

Sposób odwołania komunikatu

środki masowego przekazu

środki masowego przekazu

1

Uprzedzenie o zagrożeniu skażeniami

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga! Osoby znajdujące się na terenie…około godz. … min. … może nastąpić skażenie… w kierunku..

(podaje się rodzaj skażenia oraz kierunek jego rozprzestrzeniania się).

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu … dla…

(podaje się rodzaj skażenia oraz obszar).

2

Uprzedzenie o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:

Informacja o zagrożeniu i sposobie, w jaki powinni postępować mieszkańcy na zagrożonym terenie.


(podaje się rodzaj zagrożenie, spodziewany czas jego wystąpienia oraz wytyczne dla mieszkańców).

Trzykrotnie powtarzana zapowiedź:


Uwaga! Uwaga! Uwaga! Odwołuję uprzedzenie o zagrożeniu … dla…

(podaje się rodzaj klęski)

8

Komunikaty ostrzegawcze

Postępowanie po ogłoszeniu alarmu

Zasady postępowania po ogłoszeniu oraz po odwołaniu alarmu lub komunikatu ostrzegawczego


Sygnały alarmowe i komunikaty ostrzegawcze są przekazywane ludności cywilnej, aby mogła ona w odpowiedni sposób zareagować na zbliżające się zagrożenie. W związku z tym po ogłoszeniu (a także po odwołaniu) alarmu należy zastosować się do kliku fundamentalnych zasad postępowania. Przede wszystkim nie można poddać się lękowi i panice – stanom naturalnym w sytuacji poczucia zagrożenia i niepewności. Należy unikać rozpowszechniania niesprawdzonych informacji, pochodzących z niepewnych źródeł. Ważne jest trzeźwe myślenie oraz nieuleganie presji otoczenia.

OGÓLNE ZASADY ZACHOWANIA SIĘ W PRZYPADKU OGŁOSZENIA ALARMU

Alarm o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska.
Po usłyszeniu sygnału alarmu o klęskach żywiołowych i zagrożeniu środowiska:

  1. Nie zbliżaj się do rejonu katastrofy.
  2. Przebywając na terenie otwartym:
    • opuść zagrożony rejon,
    • postępuj zgodnie z poleceniami zawartymi w komunikatach radiowych, telewizyjnych lub przekazywanych przez ruchowe środki nagłaśniające.
  3. Przebywając w pomieszczeniu:
    • włącz odbiornik radiowy lub telewizyjny na częstotliwości stacji lokalnej,
    • wysłuchaj nadanych komunikatów i zasad postępowania w zaistniałej sytuacji,
    • bezwzględnie wykonuj przekazane polecenia.

Alarm o zagrożeniu skażeniami lub zakażeniami.
Po usłyszeniu sygnału alarmu o skażeniach lub zakażeniach:

  1. Przebywając w terenie otwartym:
    • zwróć uwagę na kierunek wiatru,
    • opuść zagrożony teren prostopadle do kierunku wiatru.
  2. Przebywając w pomieszczeniach:
    • włącz odbiornik radiowy lub telewizyjny na pasmo lokalnej stacji i stosuj się ściśle do poleceń wydanych przez władze lokalne lub służby ratownicze.
    • uszczelnij otwory okienne i wentylacyjne oraz drzwi mokrym papierem, tkaniną lub oklej taśmą,
    • chroń drogi oddechowe. Wykonaj filtr ochronny z dostępnych materiałów (zwilżona w wodzie lub w wodnym roztworze sody oczyszczonej chusteczka, tampon, ręcznik, szalik, itp.),
    • pozostań wewnątrz budynku – jeżeli istnieje niebezpieczeństwo skażenia chlorem udaj się na wyższe kondygnacje budynku. W przypadku wystąpienia skażenia amoniakiem kieruj się do pomieszczeń na niższych kondygnacjach.

Pamiętaj! Najczęstszą przyczyną uwolnienia niebezpiecznych substancji chemicznych do środowiska są:

  • błąd człowieka,
  • awarie w obiektach przemysłowych,
  • rozszczelnienia rurociągów przemysłowych,
  • wypadki cystern kolejowych oraz samochodowych.

Zadbaj, aby w twoim domu zawsze znajdowały się przedmioty niezbędne dla ciebie, twoich bliskich i podopiecznych w przypadku wystąpienia niebezpiecznego zdarzenia.

  • radioodbiornik zasilany bateriami,
  • latarki i zapasowe baterie,
  • sprzęt ochrony dróg oddechowych,
  • apteczka pierwszej pomocy,
  • gaśnica.

Dodatkowo, w przypadku ostrzeżenia o możliwości wystąpienia zagrożenia:

  • żywność na okres 3-5 dni
  • woda w ilości 5 litrów na osobę na okres 3-5 dni,
  • środki higieny
  • odzież i rzeczy do spania.

Jak powinieneś się zachować w sytuacji zagrożenia?

  • Działaj szybko, bez paniki.
  • Cały czas słuchaj komunikatów radiowych lub telewizyjnych.
  • Udziel pomocy potrzebującym.
  • Umiejętnie korzystaj z zapasów.
  • Słuchaj poleceń uprawnionych do kierowania w sytuacji zagrożeń (Straż Pożarna, Policja, inne służby ratownicze).
  • W razie konieczności opuść miejsce zamieszkania.
  • Zabezpiecz swoje mienie.

Więcej: Źródło – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 lutego 2024 r. z dnia 23 lutego 2024 r. w sprawie systemów wykrywania skażeń i powiadamiania o ich wystąpieniu oraz właściwości organów w tych sprawach (Dz. U. z 2024 r., poz. 290).

9

Obiekty Zbiorowej Ochrony


6

Ustawa z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. z 2024 r., poz. 1907) tworzy system ewidencji, utrzymywania i budowania schronów i ukryć doraźnych na potrzeby ludności. Zapewnia wsparcie finansowe realizacji tych przedsięwzięć.

W celu ochrony ludności przed skutkami zagrożeń, w szczególności klęsk żywiołowych, działań terrorystycznych lub działań wojennych przewiduje się obiekty zbiorowej ochrony:

  • schron to zaliczony do budowli ochronnych obiekt budowlany albo część obiektu budowlanego o konstrukcji zamkniętej i hermetycznej, wyposażony w urządzenia filtrowentylacyjne lub pochłaniacze regeneracyjne,
  • ukrycie to zaliczony do budowli ochronnych obiekt budowlany albo część obiektu budowlanego, o konstrukcji niehermetycznej.

Pojemność obiektów zbiorowej ochrony ma być planowana w taki sposób, aby zapewnić schronienie:

  • w budowlach ochronnych dla co najmniej 25 proc., a we wszystkich obiektach zbiorowej ochrony dla co najmniej 50 proc., przewidywanej liczby ludności przebywającej w sytuacji zagrożenia na obszarze planowania w granicach administracyjnych miast;
  • w budowlach ochronnych dla co najmniej 15 proc., a we wszystkich obiektach zbiorowej ochrony dla co najmniej 25 proc., przewidywanej liczby ludności przebywającej na obszarze w sytuacji zagrożenia na obszarze planowania poza granicami administracyjnymi miast.

Budowle ochronne i miejsca doraźnego schronienia powinny spełniać wymagania określone w przepisach budowlanych, a ponadto wymagania techniczne i lokalizacyjne. To w szczególności odpowiednia wytrzymałość, środki przeciwpożarowe, wentylacja, wyjścia ewakuacyjne, zaopatrzenie w energię i wodę, odprowadzanie ścieków i rozwiązania służące przetrwaniu osób znajdujących się w budowli ochronnej oraz spełnianie polskich norm.

Ponadto Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej będzie prowadził Centralną Ewidencję Obiektów Zbiorowej Ochrony.

W ewidencji będą znajdowały się dane o istniejących schronach i ukryciach, planowanych miejscach organizacji ukryć doraźnych, obiektach potencjalnie przydatnych do przystosowania na ukrycia doraźne oraz obiektach osłonowych, a także podział na obiekty publiczne i niepubliczne.

Dla schronów i ukryć ujętych w ewidencji sporządzana będzie karta ewidencyjna budowli ochronnej. W przypadku wprowadzenia jednego ze stanów nadzwyczajnych lub przewidywanego wystąpienia zagrożenia, ludność zostanie niezwłocznie poinformowana o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony oraz o sposobie dotarcia do nich i korzystania z nich.

Wykaz obiektów możliwych do wykorzystania w ramach ochrony ludności i obrony cywilnej

Przedmiotowy wykaz został sporządzony na podstawie inwentaryzacji obiektów na terenie całego kraju w ramach tzw. rozpoznania operacyjnego prowadzonego przez Państwową Straż Pożarną na przełomie 2022/2023 r.
Dane obiektów zawarte w załączonym wykazie są tożsame z informacjami opublikowanymi w opracowanej przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej aplikacji „Schrony” dostępnej pod adresem:  https://strazpozarna.maps.arcgis.com/apps/instant/nearby/index.html?appid=ec00a2b879424296b6dcc400393c6c1e

Na szczeblu powiatu organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego jest starosta jako przewodniczący zarządu powiatu, który wykonuje zadania określone w art. 17 ust 2. ustawy o zarządzaniu kryzysowym z dnia 26 kwietnia 2007 r. także przy pomocy komórki organizacyjnej starostwa powiatowego właściwej w sprawach bezpieczeństwa. Stanowiska: ds. zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i spraw obronnych usytuowane są w Biurze Starosty. Biuro zapewnia obsługę utworzonego na mocy ustawy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego. Sprawne funkcjonowanie PCZK gwarantuje, że informacje przekazywane Staroście oraz Powiatowemu Zespołowi Zarządzania Kryzysowego będą wiarygodne i aktualne. PCZK służy komunikacji tych dwóch ciał z instytucjami współpracującymi, w tym m.in. Policją, Państwową Strażą Pożarną, Gminnymi i Wojewódzkimi Centrami Zarządzania Kryzysowego, Inspekcją Sanitarną, Weterynaryjną, Nadzoru Budowlanego i innymi.

Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego w Świdniku
w godz. pracy Starostwa:
poniedziałek: 9.00 – 17.00
wtorek - czwartek: 7.30 - 15.30
piątek: 7.00 - 15.00

tel. 691 713 621 (całodobowy)
tel. 81 468 71 01
e-mail: pczk@powiatswidnik.pl

Zadania PCZK:
1) pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego;
2) współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej
3) nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności;
4) współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
5) współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
6) dokumentowanie działań podejmowanych przez centrum;
7) realizacja zadań stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa.

Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego
Podstawy prawne: Ustawa z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym
Organem właściwym w sprawach zarządzania kryzysowego i ochrony ludności na terenie Powiatu jest Starosta Świdnicki jako przewodniczący zarządu powiatu. Starosta wykonuje zadania zarządzania kryzysowego przy pomocy Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego (PZZK)

Do zadań Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego należy:
 1)  ocena występujących i potencjalnych zagrożeń mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo publiczne i prognozowanie tych zagrożeń;
 2)  przygotowywanie propozycji działań i przedstawianie staroście wniosków dotyczących wykonania, zmiany lub zaniechania działań ujętych w powiatowym planie zarządzania kryzysowego;
 3)  przekazywanie do wiadomości publicznej informacji związanych z zagrożeniami;
 4)  opiniowanie powiatowego planu zarządzania kryzysowego.

Zadania starosty w sprawach zarządzania kryzysowego:
 1)  kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie powiatu;
 2)  realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego, w tym:
 a) opracowywanie i przedkładanie wojewodzie do zatwierdzenia powiatowego planu zarządzania kryzysowego,
 b) realizacja zaleceń do powiatowych planów zarządzania  kryzysowego,
 c) wydawanie organom gminy zaleceń do gminnego planu zarządzania  kryzysowego,
 d) zatwierdzanie gminnego planu zarządzania kryzysowego;
 3)  zarządzanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego;
 4)  wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatów i miast na prawach powiatu;
 5) zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym (współdziałanie w tym zakresie z Szefem ABW),
 6) organizacja i  realizacja zadań z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.