Europejski Numer Alarmowy 112
Numer ten jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym we wszystkich krajach Unii Europejskiej. Służy do powiadamiania w sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Można z niego korzystać zarówno z telefonów komórkowych jak i stacjonarnych, a usługa ta jest bezpłatna.
Ze względu na specyfikę niektórych zgłoszeń oraz przyzwyczajenie i komfort obywateli zachowane zostały numery 997, 998 oraz 999.
1. Kiedy dzwonić na 112?
Europejski Numer Alarmowy 112 służy do zgłaszania sytuacji związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub mienia, do których zaliczyć można m.in.:
1. pożary,
2. wypadki drogowe,
3. przypadki użycia przemocy,
4. poważne uszkodzenie ciała,
5. kradzieże,
6. włamania,
7. inne nagłe sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu.
2. Niezbędne informacje do zgłoszenia zdarzenia, czyli co należy zrobić po wybraniu numeru 112?
- Jeżeli to możliwe - połączenie z operatorem numeru alarmowego 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu wystąpienia zdarzenia i powinno zapewniać możliwość spokojnego przeprowadzenia rozmowy.
- Należy czekać na zgłoszenie się operatora i nie rozłączać się do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne, więc dzwoniący nie ponosi żadnych kosztów).
- Należy podać swoje imię i nazwisko oraz krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem - na bazie tych informacji operator zdecyduje jakie służby rozdysponować do zdarzenia.
- Należy koniecznie podać miejsce przebywania lub adres, pod którym miało miejsce zdarzenie.
- Należy odpowiadać na zadawane przez operatora pytania.
- Należy wykonywać polecenia / instrukcje przekazywane przez operatora.
- Nie wolno się rozłączyć do czasu wyraźnego polecenia operatora.
- Jeśli sytuacja nagle się zmieni (pogorszy), należy niezwłocznie poinformować o tym operatora numeru 112.
- Nie wolno blokować numeru telefonu z którego wykonano zgłoszenie, na wypadek gdyby operator próbował skontaktować się ponownie ze zgłaszającym.
Pamiętaj!!!
Dzwoniąc na Europejski Numer Alarmowy 112 bez potrzeby, blokujesz linię alarmową osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy, a nie może połączyć się z operatorem w Centrum Powiadamiania Ratunkowego.
WYKAZ TELEFONÓW ALARMOWYCH i informacyjnych
Jednolity Europejski Numer Alarmowy |
112 |
Pogotowie Ratunkowe |
999 |
Straż Pożarna |
998 |
Policja |
997 |
Straż Miejska |
986 |
Centrum Antyterrorystyczne ABW |
996 |
Pogotowie energetyczne |
991 |
Pogotowie ciepłownicze |
993 |
Pogotowie wodociągowo-kanalizacyjne |
994 |
Centrum Zarządzania Kryzysowego LUW |
987 |
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego |
81 468 70 78 |
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna |
81 745 56 10 |
Powiatowy Inspektorat Weterynarii |
81 468 70 25 |
SMS interwencyjny dla osób głuchoniemych |
728 112 112 |
Telefon bezpieczeństwa dla zagranicznych turystów - TOURIST EMERGENCY LINE |
0 800 200 300 + 48 608 599 999 |
Numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci |
116 00 |
Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży |
116 111 |
Telefon zaufania dla dorosłych |
116 123 |
Informacja o numerach telefonów |
118 913 |
Po wykręceniu numeru alarmowego i zgłoszeniu się dyspozytora spokojnie i wyraźnie powiedz:
1. Co się stało?
2. Czy są poszkodowani - jeśli tak powiedz jaki jest ich stan (czy są przytomni, czy oddychają).
3. Miejsce zdarzenia (adres, nazwa obiektu, charakterystyczne cechy miejsca).
4. Swoje imię i nazwisko, numer telefonu, z którego jest podawana informacja o zdarzeniu.
Pamiętaj! Dyspozytor zawsze odkłada słuchawkę jako pierwszy!