Stację kontroli pojazdów może prowadzić przedsiębiorca, który:

  1. Posiada siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. Nie jest przedsiębiorcą, w stosunku do którego otwarto likwidację lub ogłoszono upadłość;
  3. Nie był prawomocnie skazany za przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub przestępstwo przeciwko dokumentom - dotyczy osoby fizycznej lub członków organów osoby prawnej;
  4. Posiada wyposażenie kontrolno - pomiarowe oraz warunki lokalowe gwarantujące wykonywanie odpowiedniego zakresu badań technicznych pojazdów zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania tych badań;
  5. Posiada poświadczenie zgodności wyposażenia i warunków lokalnych z wymaganiami odpowiednio do zakresu przeprowadzanych badań wpisanego do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów;
  6. Zatrudnia uprawnionych diagnostów.

Poświadczenie, o którym mowa w pkt. 5, wydaje się za opłatą w drodze decyzji, dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, po dokonaniu sprawdzenia stacji kontroli pojazdów. Poświadczenie zachowuje ważność do czasu zmiany stanu faktycznego, dla którego zostało wydane, nie dłużej niż przez 5 lat od daty jego wydania.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz oświadczenie o treści:

Oświadczam, że:

  1. Dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów są kompletne i zgodne z prawdą;
  2. Znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.

Oświadczenie powinno również zawierać:

  1. Nazwę firmy przedsiębiorcy oraz siedzibę i adres albo adres zamieszkania;
  2. Oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;
  3. Podpis osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji w Świdniku, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

  • Za wpis do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę skarbową w wysokości 412 zł ,
  • Za zmianę wypisu do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorca wnosi opłatę w wysokości 206 zł.
  • Wpłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek bankowy na konto
    Bank PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa o opłacie skarbowej z dnia 16 listopada 2006r. Dz. U. 2015z Nr 225, poz. 1635).

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie zaświadczenia następuje w drodze decyzji administracyjnej. Termin 7 dni od dnia złożenia wniosku.

PODSTAWA PRAWNA

  • Art. 83 ust. 2 i 3 oraz art. 83a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137 z późn. zm.),
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej oraz cz. 1 pkt 36 oraz 37 załącznik do niniejszej ustawy Dz. U z 2015r., poz. 783),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 10 lutego 2006r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do stacji prowadzących badania techniczne pojazdów (Dz. U. z 2006r. nr 40, poz. 275 z późn. zm.
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 października 2004r. w sprawie wzorów dokumentów wymaganych dla wykonywania działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów (Dz. U. z 2004r. nr 223, poz. 2264),
  • rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (Dz.U. z 2003r. Nr 227, poz. 2250 z późn. zm.).
  • ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej ( tekst jednolity Dz.U. z 2007r. Nr 155, poz.1095 z późn. zm.).

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania zaświadczenia potwierdzającego prowadzenie stacji kontroli pojazdów przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

Wydanie uprawnienia diagnosty do przeprowadzania badań technicznych pojazdów

Starosta wydaje uprawnienia do wykonywania badań technicznych, jeżeli osoba ubiegająca się o jego wydanie posiada wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, odbyła wymagane szkolenie oraz zdała egzamin kwalifikacyjny.
Przez wymagane wykształcenie techniczne i praktykę, rozumie się:

  1. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności samochodowej i udokumentowane 6 miesięcy praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  2. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności samochodowej i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów, albo
  3. Wyższe wykształcenie w obszarze nauk technicznych o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowany rok praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów ,albo
  4. Średnie wykształcenie techniczne o specjalności innej niż samochodowa i udokumentowane 2 lata praktyki w stacji kontroli pojazdów lub w zakładzie (warsztacie) naprawy pojazdów na stanowisku kontroli lub naprawy pojazdów

Z obowiązku odbycia szkolenia zwolniona jest osoba ubiegająca się o wydanie uprawnienia do wykonywania badań technicznych, która ukończyła studia wyższe na kierunku studiów w obszarze nauk technicznych obejmującym wiedzę i umiejętności w zakresie diagnostyki samochodowej.

WYMAGANE DOKUMENTY

Wypełniony formularz (druk) wniosku oraz:

  • Dokumenty potwierdzające wymagane wykształcenie techniczne,
  • Kserokopie zaświadczeń ukończonych kursów (szkoleń diagnosty),
  • Zaświadczenie o posiadaniu odpowiedniej praktyki zawodowej.
  • Zaświadczenie o pozytywnym wyniku egzaminu kwalifikacyjnego przeprowadzonego przez dyrektora Transportowego Dozoru technicznego w Warszawie.

MIEJSCE ZŁOŻENIA DOKUMENTÓW

Wydział Komunikacji, ul. Niepodległości 13 - pokój 4,
Telefon kontaktowy (81) 468 70 32

OPŁATY

Za wydanie uprawnień diagnosty pobiera się opłatę skarbową w wysokości 48 zł.
Opłatę można dokonać w kasie Urzędu Miasta w Świdniku lub na rachunek
PKO BP Urząd Miasta w Świdniku nr 95 1020 3176 0000 5802 0013 7885.

TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA

Wydanie uprawnienia następuje w terminie 30 dni od daty złożenia wymaganych dokumentów.

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity Dz.U. z 2012r., poz. 1137r. z późn. zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 28 listopada 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz.U. 2014r, poz. 1836).
  • Art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a i b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2015r., poz. 783) oraz III pkt 13 – 2 załącznika do niniejszej ustawy.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od decyzji odmawiającej wydania uprawnień przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem starosty świdnickiego w Świdniku.

Wydział Komunikacji i Transportu Starostwa Powiatowego w Świdniku zlokalizowany jest w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdniku przy ul.Niepodległości 13, który zakresem swojego działania obejmuje pięć gmin: Mełgiew, Piaski, Rybczewice, Świdnik i Trawniki.

Wydział posiada także Oddział Zamiejscowy zlokalizowany w Piaskach przy ul. Lubelskiej 80.

UWAGA! Informujemy, że nie obowiązuje dotychczasowa rejonizacja. Dzięki temu mieszkańcy powiatu świdnickiego mogą załatwiać swoje sprawy w Świdniku lub Piaskach. Załatwienie części spraw (bardziej skomplikowanych) będzie wiązało się z koniecznością przekazania akt z jednego punktu do drugiego. 

W Wydziale Komunikacji i Transportu łącznie zatrudnionych jest 17 pracowników, w tym 3 osoby w Oddziale Zamiejscowym w Piaskach.

W siedzibie Wydziału Komunikacji i Transportu w Świdniku funkcjonuje system kolejkowy, który za zadanie ma usprawnić obsługę interesantów. Każdy zainteresowany, po pobraniu stosownego biletu, zapraszany jest głosowo na odpowiednie stanowisko do właściwego pracownika. Miejsce w systemie kolejkowym można również zarezerwować przez internet -> LINK.

Szczegółowe sposoby załatwienia poszczególnych spraw opisane zostały w Biuletynie Informacji Publicznej Powiatu, gdzie każdy zainteresowany może dotrzeć po wybraniu odpowiedniego linku w zakładce JAK TO ZAŁATWIĆ?.

Wiele niezbędnych informacji, w tym jak należy wypełnić wnioski i formularze, zamieszczonych jest także na tablicach informacyjnych Wydziału. Umieszczone są tam również specjalne zasobniki, w których znajdują się w niezbędne formularze.

Aktualnie w ewidencji pojazdów Wydziału Komunikacji i Transportu w Świdniku zarejestrowanych jest ponad 62 tys. pojazdów.
Średnio rocznie Wydział zamawia i wydaje ok. 9 tys. dowodów rejestracyjnych oraz pozwoleń czasowych.
Średnio rocznie w Wydziale rejestrowanych jest ok. 2,5 tys. pojazdów.

W ewidencji kierowców zgromadzone są akta ponad 52 tys. osób uprawnionych do kierowania pojazdami.
Średnio rocznie zamawianych i wydawanych jest ok. 1,5 tys. takich uprawnień.
Poza bezpośrednią obsługą mieszkańców Wydział Komunikacji zajmuje się również sprawami związanymi z funkcjonowaniem: Stacji Kontroli Pojazdów, Ośrodków Szkolenia Kierowców, Przewozem Osób i Rzeczy.